גמילה מחיתולים

הנושא של גמילה מחיתולים הינו נושא מרכזי מאוד בחייו של הילד ושל הוריו כאחד. הורים רבים חווים בשלב זה חששות רבים שמלווים, למעשה, גם צעדים רבים נוספים בתחום של התפתחות תינוקות (למשל גמילה ממוצץ, מילים ראשונות, התפתחות מוטורית, התפתחות קוגניטיבית וכו'). חשוב להבין מוקדם ככל האפשר שיש הבדל עצום בין תינוק אחד למשנהו. בעוד שישנם תינוקות שמקדימים את בני גילם במעבר משכיבה לישיבה, מזחילה להליכה ומיכולת מלמול ליכולת ביטוי של מילים, כך ישנם אחרים שעושים חלק מפעילויות אלה בשלב מאוחר יותר. דבר זה הינו טבעי מאין כמוהו ואינו מצביע על בעיה או על עיכוב התפתחותי.

להתערב או לא להתערב

באופן כללי, ניתן לחלק את סגנון ההורות של הורים שונים לשניים והדבר כולל גם את תחום הגמילה מחיתולים. ישנם הורים הסבורים שיש לעודד את הילד להיגמל בגיל מסוים, וזאת ללא קשר לדרגת המוכנות הטבעית שלו. לדידם, אפשר וניתן להקדים את הגמילה תוך שימוש באמצעים שונים. מהצד השני, ישנם הורים הסבורים בדיוק להיפך. הללו סבורים שאין מקום להתערבות בנושא שכן מדובר על התפתחות תינוקות טבעית – תינוק רגיל ונורמלי ייגמל כמעט מעצמו, גם ללא התערבות כלל.

האמת, כמו מרבית הדברים בחיים היא היכן שהוא באמצע. אמנם הפרידה מהחיתולים היא אכן צעד טבעי לחלוטין וחלק טבעי לחלוטין מבחינת התפתחותם של תינוקות, אולם לא מומלץ להשאיר את הנושא ללא הכוונה כלל. בדומה להכוונה של הורים אחראיים בנושאים אחרים, כגון חשיפה לסוגי מזון התואמים את הגיל, הקניית הרגלי בטיחות וזהירות וחשיפה לאתגרים וגירויים שונים, גם בגמילה נחוצה התערבות. כאן, הסוד הוא בהתערבות אינדיבידואלית – בהתאם למוכנות של התינוק ולתפיסה החינוכית של ההורים.

מתי נגמלים

הזמן הנכון לגמילה איננו תלוי רק בגילו של הילד. התפתחות תינוקות מאופיינת בגיוון רב, ויש כאלה שנגמלים בגיל מוקדם מאוד ואחרים – במאוחר. מומלץ מאוד לשים לב לאיתותים שונים מצד התינוק שיצביעו על מוכנות לגמילה. איתותים כאלה חייבים לכלול יכולות גופניות ושכליות. לא ניתן לצפות מפעוטות או תינוקות שאינם מסוגלים לשבת באופן עצמאי לעשות שימוש נאות בסיר. על אותו עיקרון, לא ניתן לצפות לכך מפעוט שמתקשה ללכת בביטחון להגיע בזמן לשירותים, לסיר או לישבנון.

אם מנסים להקדים את המאוחר מבחינה זו, הדבר עלול לגרום למורת רוח להורים ולקשיים ניכרים בקרב הילדים. ילדים מרגישים היטב כאשר מופעל עליהם לחץ ובמקרה זה התגובה תהיה הפוכה מהרצוי. לא פעם עשויים ילדים כאלה לחוות דווקא נסיגה לאחור (רגרסיה). כך, ילדים שכבר למדו לשלוט בהטלת שתן ומנסים לגמול אותם גם מעשיית צרכים אחרים בחיתול, עשויים לשוב ולהרטיב.

לאתגר את הילד

אמנם לא תמיד מתייחסים אל שליטה בסוגרים כאל אתגר, אבל עבור הילד הקטן הדבר הוא בהחלט כזה. מומלץ מאוד להתייחס להצלחות וגם לכישלונות באופן חיובי ומחזק. כאשר מעודדים את הילד במידה הנכונה ונמנעים מלהאשים אותו, ההתקדמות תהיה מהירה יותר ומוצלחת יותר.

תוך כדי תהליך הגמילה חשוב להסביר לילד בשפה ובאופן המתאימים לו למה מצפים ממנו ולייחס את הדברים לתהליך הטבעי של גדילה והתפתחות. כדאי להיעזר בעזרים שונים לרבות ספרי ילדים שעוסקים בנושא בגובה העיניים, וכן לעשות שימוש גם בסרטים לילדים וכיוצא באלה. מה שלא מומלץ לעשות – לא להשוות בין ילדים שונים. במידה ואח בוגר, שכן או חבר הצליח להיגמל בשלב מוקדם יותר, אין להטיח בילד ש"הוא כן ואתה לא!" כאשר משלבים בין הדרכה נכונה, אתגר ועידוד, התהליך הופך קל, מהיר ונעים יותר לכולם.