תינוקות לומדים לדבר

מומחים להתפתחות תינוקות מתארים את התפתחות התינוק בשלבים. ישנה התפתחות קוגניטיבית (שכלית), מוטורית, ושפתית (התפתחות השפה). כדי להקל על התינוק ולסייע לו בתהליך גדילתו מתפתחים כל העת מוצרי תינוקות רבים שנועדו לכך. במאמר זה נתאר את השלבים הראשונים בהתפתחות השפה ונציג מוצרי תינוקות שיכולים לעזור לתינוק ברכישת השפה.

שלבים ראשונים בהתפתחות הדיבורללמד תינוקות לדבר

שלושת השלבים הראשונים של התפתחות השפה בקרב תינוקות הם השלב הקדם מילי, השלב החד מילי והשלב הדקדוקי המוקדם.

  1. השלב הקדם מילי – בשם זה מכונה התקופה שבה התינוק טרם החל לרכוש את השפה, או לכל הפחות טרם החל להביע את עצמו במילים. עוד הרבה לפני שהתינוק יכול לתקשר באופן מילולי, הוא מתקשר באמצעות הפגנת רגשות ותחושות שונות, בהתאם לתפיסה שלו את המצב. התינוק יבכה כאשר הוא חש אי נוחות, ולעומת זאת הוא יחייך ויצחק בשעה שהוא שבע רצון ומרגיש בטוב. לקראת סופו של השלב הזה מתחיל התינוק להשמיע הברות ומלמולים רבים שנשמעים כחסרי משמעות. זהו חלק מרכישת המיומנות המוטורית לקראת היכולת לדבר, על ידי למידת חיקוי. למידת החיקוי צוברת תאוצה ככל שההורים מקפידים לחשוף את הילד לצלילים פשוטים, והתינוק חוזר אחריהם, זמן רב לפני שהוא מסוגל להבין את משמעותם.
  2. השלב החד מילי – שלב זה מאופיין בכל שהילד מתחיל לבטא את עצמו באופן מילולי שניתן להבנה. הילד, בשלב זה, מתחיל להבין ולקשר בין דברים שונים בעולם המציאות לבין המשמעות המילולית שלהם. בשלב זה ינסה הילד, ולעיתים קרובות גם יצליח, לבטא רצונו באמצעות מילים בודדות. למשל הילד יבטא את המילה "בי" (נגזרת של המילה "דובי") כאשר הוא מבקש לקבל לידיו דובי או בובה. בשלב זה הילד מדבר בהכללות, כלומר כל מילה אשר הוא מבטא מתייחסת לטווח רחב של משמעויות. למשל המילה שבאמצעותה יאמר "אוכל" תשמש אותו ברצותו לומר אוכל, ממתק, שולחן אוכל או כיסא אוכל. באופן הדרגתי יתבצע תהליך של הבחנה, שבו הילד ילמד מילים נוספות שבעזרתן הוא יוכל לבטא את עצמו באופן מדויק יותר. חשוב לציין שבשלב זה רכישת יכולת הדיבור מתבצעת בעצלתיים, ואין הדבר מרמז על בעיות כלשהן בתהליך התפתחות תינוקות. יש לאפשר לילד להתקדם בקצב שלו, שצפוי להפוך למהיר הרבה יותר בהמשך.
  3. שלב דקדוקי מוקדם – בשלב זה, הפעוט מתחיל לשלב בשפתו יותר ממילה אחת. אין לצפות שהילד יחבר משפטים נכונים מבחינה דקדוקית, אבל אי אפשר שלא להבחין ביכולתו המתפתחת להביע את עצמו באופן מורכב יותר. בשלב יביע הילד את רצונו במשפטים כמו: "צה דור" (אני רוצה כדור). בשלב זה תהליך רכישת המילים החדשות, כמו גם היכולת להבין ולהשתמש בשפה בצורה ומורכבת נעשה מהיר מאוד. לא רק שאוצר המילים נעשה עשיר יותר, אלא גם ניתן לראות התקדמות מהירה ביכולת הקוגניטיבית שבאה לידי ביטוי בהבנת יחסים בין דברים שונים, הבדלי גדלים, ואפילו השוני בין זכר לנקבה.

 תינוקות מדברים

מוצרי תינוקות ויכולת הדיבור

 

ברכישת השפה לוקחים חלק התפתחות מוטורית, התפתחות קוגניטיבית ויכולת חיקוי (במיוחד בשלבים הראשונים של התפתחות הדיבור). מוצרי תינוקות רבים, החל ממשחקים וספרים אלקטרוניים וכלה בקלטות לפעוטות, מאפשרים לילד להיחשף למילים וביטויים. מגוון רחב של ספרי תמונות וצעצועים מעולמות תוכן שונים יאפשרו להורים לחשוף את הפעוט לשמות עצם, וכן למונחים שמיצגים יחסיות בין דברים שונים והבדלי גדלים. יתרון מרכזי של שימוש בעזרים חזותיים ברכישת השפה, הוא בכך שהתינוק משתמש ביכולתו הויזואלית ובחוש השמיעה (ולעיתים גם בחוש המגע והמישוש), בתהליך הקוגניטיבי של התפתחות המוח והשפה. בדרך זו הופכת רכישת השפה לקלה יותר ומה שבטוח – גם למהנה יותר.