ששש…שקט. התינוק ישן

הורים רבים נוטים לגלגל את עיניהם כאשר הם שומעים לידם אדם המתפאר "הייתי כל כך עייף, ישנתי כמו תינוק". כל אימא ואבא יודעים שאין שום קשר בין שינה טובה ורצופה לבין פעוטות. שנת תינוקות ידועה זה מכבר כשינה קלה במהלכה הפעוט מתעורר כל מספר שעות בבכי תמרורים. לא אחת, הורים מבלים "שעות נוספות" לצד עריסת ילדיהם, וזאת כאשר האחרונים אינם מבדילים בין יום ללילה ובין קודש (השינה) לחול.

שינה אצל תינוקותמעבר להזדהות עם הקושי הרב המוטל על הורים בלילות במהלך החודשים הראשונים לחייו של הפעוט, שינה הינה אחד מהגורמים החשובים ביותר בשלבי התפתחות התינוק. למעשה, חשיבותה של שינה אצל תינוקות קיבלה זה מכבר גושפנקא רשמית במחקרים רפואיים הקובעים באופן מפורש ש"אם לא תישן, לא תגדל".

על פי רוב, תינוקות נוטים ליהנות משינה במשך שעות רבות ואין להם בעיות מיוחדות להירדם. עם זאת, לעיתים נדמה כי פעוטות מעדיפים לנצל את מרבית שעות היום לשינה, בעוד שבשעות הלילה השינה שלהם היא מצרך נדיר ביותר. חשוב לדעת כי שינה אצל תינוקות איננה דבר מובן מאליו ובעצם מדובר במיומנות נרכשת. דהיינו, פעוטות זקוקים במהלך חודשי חייהם הראשונים לסיוע מההורים במציאת דרך ההירדמות המתאימה להם ותרגולה. לדוגמא, ישנם תינוקות אשר יירדמו רק על הידיים של אבא תוך כדי סיבוב ברחבי הבית, ויש אחרים שדווקא נדנודם בעגלה על ידי אמא יהווה עבורם הכנה טובה לשינה מתוקה.

איך מקלים על שנת תינוקות?

כעת, אפשר לשאול את שאלת מיליון הדולר (או מיליון שעות השינה, אם תרצו) – כיצד עוזרים לתינוק לישון. ישנן מספר דרכים אשר באמצעותן ניתן להקל על פעוטות ברכישת טכניקות הירדמות. למשל, מומלץ לייצר, ליד עריסת התינוק, סביבה נעימה ובטוחה המשרה על הילד רוגע אמיתי ושלווה. באפשרותכם לרכוש סט מצעים לתינוק אשר עליהם יש הדפסים עם דמויות אהובות ו/או להתקין על המיטה או העריסה מובייל צבעוני המנגן מוזיקה מתקתקה.

מומחים בתחום מדגישים פעם אחר פעם כי כלל הזהב הבולט מבחינת שינה אצל תינוקות הינו – הקניית הרגלים. ככל שתרגילו מהר יותר את התינוק לכך שביום ערים ובלילה ישנים, סביר להניח שתצטרכו להתמודד עם פחות לילות לבנים. כמו כן, ישנם מוצרים מיוחדים לתינוקות המסייעים אף הם להגדלת זמן השינה כגון מזרן אורטופדי, בובות, צעצועים המשמיעים מוזיקה עדינה וכדומה.

חשוב גם להכניס את התינוק, כמה שיותר מהר, לשגרה. למשל, לשמור על ארוחות מסודרות כל שלוש-ארבע שעות ולהקפיד על כך שהילד יאכל בסמוך לפני זמן השינה. הורים ותיקים יודעים (והורים צעירים לומדים חיש קל) כי רעב הינו הגורם מספר אחד להפסקת שינה אצל תינוקות. אי לכך, תכנון נכון של התזונה היומית יקל באופן משמעותי על לילותיו של התינוק (ושל הוריו, כמובן).

כמה הם אמורים לישון?

היקף שינה אצל תינוקות משתנה מילד לילד. מחקרים מראים כי פעוטות ישנים בדרך כלל כ-15 שעות ביממה בממוצע. עם זאת, רק בגיל חודש וחצי מתאפס השעון הביולוגי של התינוק והוא מתחיל להבדיל בין יום ולילה. על פי רוב, החל מגיל חודשיים, ההורים יתחילו לחוש הקלה מבחינת הלילות הלבנים וזאת משום שסדר היום של הילד לובש אט אט את צורתו. בגיל חצי שנה, תינוקות רבים כבר ישנים במשך לילה שלם.

לסיכום,

בניגוד לפתגם העתיק "ישנתי כמו תינוק", שינת פעוטות איננה קלה בחודשים הראשונים. זכרו, מדובר במבחן הורות מן המדרגה הראשונה. חשוב להתייחס לשינת הילד בסבלנות ולא לכעוס או להתרגז על הפעוט. ככל שתהיו סבלניים עימו, ותעניקו לו את האהבה והשקט להם הוא זקוק, תוכלו להקל על הפעוט וללמד אותו בהקדם את סדרי השינה הרצויים.